Co se ztracenými kufry?

 

Mnozí z vás již byli, nebo se teprve chystají na zahraniční dovolenou letadlem. Letecká doprava má samozřejmě svoje velké klady ale i zápory, co je však velká černá kaňka na dobrém jménu všech leteckých společností je počet zavazadel, které se při cestování letadlem každoročně ztratí či poškodí. Podle statistických údajů sice počet ztracených zavazadel klesá, přesto v loňském roce to bylo 33 milionů zavazadel. Letecké společnosti musely vyplatit cestujícím bezmála 48 miliard korun jako náhradu škody. Jen v Evropě se od listopadu loňského roku do března letošního roku ztratilo 13 kufrů z 1000 odbavených.

 

Nebudeme si nalhávat, že většina z nás má noční můru z toho, že dorazí na vysněnou dovolenou, ale kufry budou úplně na jiné dovolené. Je pochopitelné, že jen těžko máme s sebou náhradní plavky či jiné potřebné letní propriety v příručním zavazadle. A co teď? Tento článek by vám měl právě posloužit jako jakýsi návod, co v těchto situacích dělat.

Tato problematika je upravena Montrealskou úmluvou, která nahradila předchozí mezinárodní smlouvu (Varšavská úmluva z roku 1929). Tato úmluva rozlišuje případy, kdy je zavazadla zpožděné, poškozené či úplně ztracené.

Zpožděné zavazadlo
Pokud jste dorazili na místo vaší dovolené, avšak vaše kufry nikoliv, neprodleně vše oznamte na příslušné překážce (je vždy v blízkosti výdeje zavazadel, většinou označena jako Lost baggages). Pracovník s vámi na základě předložení letenky a zavazadlového lístku sepíše "protokol o ztrátě zavazadla" a vydá Vám i jeho kopii. Pokud se však zavazadlo do 21 dnů nenalezne, považuje se za ztracené a vy můžete požadovat po dopravci i příslušnou náhradu škody. Zádrhel při zpoždění zavazadla je však v tom bodě, že Montrealská dohoda nestanovuje náhrady či jakousi určitou první pomoc pro případ, že se vám zpozdí zavazadla a vy nemáte základní hygienické potřeby, osobní prádlo, nic čistého na sebe. Případnou "první pomoc" mají jednotlivé aerolinky stanovené rozdílně až ve svých přepravní řádech, je proto dobré se s nimi před letem seznámit. Výše částky i způsob výpočtu se velmi liší podle jednotlivých dopravců.

Ztracené zavazadlo
Ztratilo-li se vaše zavazadlo nebo se zpožděné zavazadlo ve stanovené lhůtě nenašlo, máte právo požadovat po letecké společnosti až 1000 SDR (SDR je zkratka pro jednotku zvláštního čerpání, je každodenně vyhlašována ČNB, její hodnota se pohybuje okolo 28Kč/1SDR).

Poškozené zavazadlo
Zjistíte-li, že vaše zavazadlo je poškozené, ihned toto nahlaste u přepážky pro reklamaci. Jen tak se vyhnete případným pozdějším problémům při dokazování, kdy došlo k poškození. Nárok na náhradu škody musíte však uplatnit nejpozději do 7 dnů, jinak Vám právo na náhradu zanikne. Znovu i zde je limit pro náhradu škody stanoven na 1000 SDR.

Přepravce však neručí v případech, kdy k poškození došlo vinou vlastní vady zavazadla či  samotným špatným zabalením zavazadla. Pro přepravu zavazadel lze jen doporučit, abyste si cennější výrobky a drahé předměty vzali do příručního zavazadla na palubu letadla. V případě, že si na dovolenou vezete dražší věci, je velmi výhodné se připojistit pro případ ztráty či poškození vašich zavazadel. Pokud se takto připojistíte, tak si nezapomeňte před podpisem pojistné smlouvy přečíst pojistné podmínky, abyste  při případném nahlášení pojistné události nebyli překvapeni.

V případě, že vám však letecká společnost zamítla reklamaci, je vede vaše další cesta k vyřešení buď přes mimosoudní řešení sporů (více informací na http://adr.komora.cz) nebo se můžete obrátit také na příslušný soud, který rozhodne na jaké straně je pravda a zda pravdu reklamace byla oprávněně odmítnuta.

Šťastnou cestu!

 

 Zdroj: http://www.spotrebitele.info/dovolena_volny-cas/clanek.shtml?x=2350970

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
27
28
29
30
31
1
2
 
 
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
 
 
 
10
11
12
13
14
15
16
 
 
 
 
 
 
 
17
18
19
20
21
22
23
 
 
 
 
 
 
 
24
25
26
27
28
29
1