Dětský klub Romaňi giľi z Chomutova předvede svou celoroční práci na závěrečném vystoupení v Praze

ilustrační fotoDěti z Chomutova se v průběhu školního roku věnovaly hudbě a romské kultuře a to v rámci projektu Romský mentor, jehož hlavním cílem je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury. Výsledek své práce – umělecké pásmo – předvedou děti na závěrečném vystoupení  14. června v Praze.

Do projektu se ve školním roce 2011/2012 zapojila také Oblastní charita Most a to s klubem Romaňi giľi, do kterého docházejí děti ve věku povinné školní docházky. Zpěvák a hudebník Kristián Drapák děti seznamuje s hudbou, zpěvem a související pohybovou průpravou. Děti se seznamují také s romskou kulturou a tradicemi. Cílem skupiny bylo vytvoření uměleckého pásma, jehož hlavní náplní je právě zpěv a tanec.

Každé setkání probíhalo ve stejném duchu a tak si děti pomalu mohly zvykat na přátelské prostředí, kde se něco zajímavého dozvědí, naučí a zahrají si hry. Na začátku setkání si děti vždy zahrály pár rozehřívacích her, při kterých se nejen pobavily, ale zároveň procvičovaly rytmus či paměť J. Poté se věnovaly hudebním aktivitám a kultuře a tradicím. Postupně probíhalo i stmelování kolektivu, které na začátku a na konci každého setkání stvrdily společným pokřikem Romaňi giľi čili Romská píseň, což je název jejich skupiny.

Pomocí zážitkové pedagogiky se tak děti naučily písně a dozvěděly se mnoho zajímavých informací. Mentor a pedagog se s dětmi pravidelně scházeli, aby děti mohly smysluplně trávit volný čas.

Od začátku projektu děti procvičovaly zpěv, rytmické cítění a učily se romské a české písně. Výroba vlajek (české, romské a EU) a diskuze o symbolech vlajek či významu jednotlivých písní, obohatila znalosti dětí. Následovalo seznámení s hudebními nástroji a romskými osobnostmi nejen z hudebního prostředí. Rozvoj kreativity pomocí výtvarných aktivit také nebyl opomenut. Děti malovaly obrázky tematické k tématu hudby, tradic např. Velikonoc či jen tak pro radost. Průběžně děti procvičovaly zpěv a učily se nové písně.

V polovině projektu, při předvánočním setkání se skupina dostala do poloviny své práce a děti hravou formou procvičily znalosti o romské kultuře. Na jaře se děti seznamovaly s velikonočními tradicemi a svátky. Později s tématem kočování i době druhé světové války a holocaustu.

V druhé polovině se již děti za pomoci mentora a pedagoga více zaměřovaly na přípravu závěrečného vystoupení. Vybíraly písně, opakovaly texty, procvičovaly rytmus či vybíraly společný kostým na závěrečné vystoupení. Přišel na řadu i tanec a děvčata tak za doprovodu zpěvu nacvičila několik tanců. Při šestnáctém setkání nám děti předvedly své umělecké pásmo a zjistily, že i je může zastihnout tréma. Nezalekly se však a zkoušely své písně a tance dál a my se tak můžeme těšit na jejich umělecké pásmo na závěrečném vystoupení a setkání mentorských skupin, které se uskuteční 14. června v Praze.

Projekt do České republiky přinesla Open Society Foundations v rámci Programu umění a kultura Budapešť, která jej plně dotuje. Projekt probíhá v rámci Dekády romské inkluze. V Česku je projekt od roku 2011 a je realizován občanským sdružením ROMEA.

Vložila: Barbora Folaufová, květen 2012

Zdroj: Tisková zpráva o. s. Romea

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
27
28
29
30
31
1
2
 
 
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
 
 
 
10
11
12
13
14
15
16
 
 
 
 
 
 
 
17
18
19
20
21
22
23
 
 
 
 
 
 
 
 
24
25
26
27
28
29
30