Elektronický podpis pro komunikaci s orgány veřejné moci

Každý občan může učinit podání k orgánu veřejné moci v elektronické podobě, podepsané elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaným akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb (uznávaný e-podpis). Pro tento účel si může obstarat kvalifikovaný certifikát od akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb. Kvalifikované certifikáty, které se vydávají občanům, mohou být používány v aplikacích za účelem podpisu.

 

Kdo a jak?

Kvalifikovaný certifikát můžete získat jako fyzická osoba i jako zaměstnanec.

 

Jaké jsou podmínky postupu?

Jednou z činností poskytovatele certifikačních služeb je vydávání certifikátů. Každá certifikační autorita vydává zpravidla certifikáty několika druhů. Každý druh se pak odlišuje technickými parametry, podmínkami, způsobem, jak je provedeno ověření totožnosti žadatele, či možnostmi svého využití. Aby bylo uživateli zřejmé, jakým způsobem certifikát získá, jak s ním má nakládat, jak má nakládat se soukromým klíčem, jak dochází k zneplatnění certifikátu, a dozvěděl se další informace o poskytované službě, vydává poskytovatel dokument zvaný Certifikační politika. Tento dokument slouží i spoléhající se straně pro posouzení důvěryhodnosti certifikátu.

Pokud splníte podmínky stanovené dokumentem Certifikační politika akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb a bude vám vydán certifikát, můžete se elektronicky podepisovat. 

 

Jak a kam?

Tato životní situace je řešena jako služba, kterou neposkytuje a ze zákona ani nesmí poskytovat žádný státní orgán. V současnosti zde existují tři poskytovatelé této služby, společnost I.CA (První certifikační autorita, a. s.), Česká pošta, s. p. a eIdentity a. s.

Seznam akreditovaných poskytovatelů certifikačních služeb a odkazy na jejich internetové stránky naleznete na internetových stránkách Ministerstva vnitra. Navštivte internetové stránky akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb, kde jsou dostupné základní údaje pro kvalifikovaný certifikát.
Žádost o vystavení kvalifikovaného certifikátu je třeba vyplnit elektronicky (každý poskytovatel má vlastní uživatelské rozhraní, dostupné z jeho internetových stránek).

Pořízení e-podpisu lze vyřídit přes Internet, ale je nutné uskutečnit jednu návštěvu registrační autority (seznam kontaktních míst je k dispozici na internetových stránkách poskytovatelů), kde je ověřena vaše totožnost, případně pravdivost dalších údajů, které mají být v certifikátu uvedeny.

 

Činnost Ministerstva vnitra: Uděluje akreditace pro výkon akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb

 

Co je potřeba?

Potřebné doklady se liší v závislosti na tom, jaké chce mít žadatel v certifikátu údaje. Konkrétní náležitosti jsou uvedeny v Certifikačních politikách a na internetových stránkách jednotlivých akreditovaných poskytovatelů.

 

 

Bližší informace naleznete na:

Portál veřejné správy GOV

Ministerstvo vnitra

První certifikační autorita

Česká pošta s.p.: PostSignum QCA

APCS eIdentity a.s.

 

 
Poslední aktualizace Simona Fialová, srpen 2019
Zdroj: https://portal.gov.cz/portal/obcan/situace/

 

 

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
25
26
27
28
29
30
1
 
 
 
 
 
 
 
2
3
4
5
6
7
8
 
 
 
 
 
 
 
9
10
11
12
13
14
15
 
 
 
 
 
 
 
16
17
18
19
20
21
22
 
 
 
 
 
 
 
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
 
 
 
30
31
1
2
3
4
5