Hanna – Bourne v pohádce

Mám tzv. divné filmy rád. Těžko říci proč. Jestli je to jejich zábavností, díky netradičnímu pojetí reality jako takové anebo jejich nepředvídatelností. Mám rád, když mě film překvapí a navíc není nudný. Hanna splňuje obojí, navíc kombinuje artovou podivnost s moderním akčním filmem.

Americký James Bond Eric Heller (Eric Bana) se CIA hodil, dokud se neznelíbil kolegyni Marisse (Cate Blanchett). Po atentátu, při němž ulehla v hrob jeho žena, se s novorozenou dcerkou Hannou (Saoirse Ronan) uchýlil do finské divočiny, kde z ní vychoval efektivní nástroj pomsty. Kdo bude u čtrnáctileté holčičky předpokládat výcvik zabijáka CIA? Ani Hanna se nevyhne několika překvapením. Po opuštění Finska cestuje po světě a kromě dosud nepoznaných výdobytků civilizace poznává také hudbu, televizi, mezilidské vztahy a částečně i svoji sexualitu. A také pravý důvod, proč začala CIA jejího otce pronásledovat.

To překvapení pro mne spočívalo v tom, že Hanna do této kategorie (divné filmy) opravdu patří. Z traileru ani z popisu děje jsem divný film neočekával, nakonec, o tom, že speciálně vycvičené a vraždící holčičky se dají podat popcornovému publiku, nás přesvědčil už Kick-Ass. Hanna je ovšem na zcela jiné vlně, než hláškující drsňačka Hit-Girl. Hanna se pohybuje mezi bourneovským akčním thrillerem, pohádkou, psychologickým dramatem a černou komedií. Všechny prvky přitom vytvářejí víceméně kompaktní celek. Ve filmu je pár odkazů na pohádky bratří Grimmů, a ta brutalita, okamžiky, kdy se mladá dívka musí probojovat přes nájemné vrahy a projít přes cákance krve, aby se dostala k dočasnému štěstí, k tomu prostě patří. Některé atributy filmu drží zdání pohádkovosti. Záporáci jsou stylizovaní téměř jako groteskní zloduši, závěrečný souboj se odehrává v dětském zábavním parku... To násilí, krev a tajní agenti vytvářejí dokonalý kontrast. Postava Hanny samotné si navíc uchovává jistou dětskou naivitu, zvídavý a nadšený pohled na svět.

K pohádkovému vyprávění patří i ta nadsázka a podivné postavy. Pološílený komediant, excentrický profesionální zabiják, pískající si otravnou melodii (vzpomínáte si na Daryl Hannah, jak se v Kill Bill prochází po nemocniční chodbě? Tahle melodie se vám do mozku zakousne podobně), zamračení skinheadi ve službách CIA nebo extrémně démonická Cate Blanchett, posedlá zubní hygienou. Mírou podivnosti se ale Hanna blíží víc Herzogovu Špatnýmu poldovi, než třeba Rocky Horror Picture Show. Podivné je to ale i tak dost. Možná občas i zbytečně. U některých scén ve vás zahlodá pocit, že ta výstřednost je možná tak trochu vykalkulovaná. Že u všeho, co jste v tomto filmu viděli předtím a uvidíte potom, tohle působí přebytečně a příliš „uměle divně". Rád bych si myslel, že se to dá přehlédnout, bohužel to otravuje ten pocit zajímavosti filmu.

Rozhodně zaujme vizuální stránka. Úvod, odehrávající se ve Finsku, připomene pomalá severská dramata, ovšem ve chvíli, kdy se děj přesune do okolního světa, rozjedou tvůrci videoklipovitou smršť, doprovázenou elektronickou hudbou. Akční scény jsou vysoce dynamické, zamrzí u nich jen to, že údery vypadají příliš jako naznačené, nemáte pocit, že skutečně bolí. Celkově je Hanna solidní snímek, kombinující divné artovky s popcornovou akcí. Jen kdyby tam občas nebyla vidět ta vypočítavost.

Hodnoceni: 80%

Režie: Joe Wright
Hraji: Saoirse Ronan, Eric Bana, Cate Blanchett, Olivia Williams, Michelle Dockery, Tom Hollander, Cyron Bjørn Melville, Jessica Barden, Álvaro Cervantes, Jason Flemyng