Hrozby a prevence

Ve světě mediální gramotnosti existuje množství hrozeb a negativních důsledků nesprávné práci s médii. Na druhé straně jsou možnosti, jak se jim bránit.

 

  • Přehled hrozeb

Informační přesycení – příliš mnoho infomací může působit kontraproduktivně, jedinec je již nedokáže zpracovat. Mohou se objevit problémy jako zvýšený krevní tlak, zhoršené uvažování, oslabený zrak, nakonec i zmenšené sebevědomí. Pomoci může informační hygiena.

Digital devide (digitální propast) – rozdíl mezi lidmi se snadným přístupem k technologiím a mezi těmi bez této možnosti. Důvody mohou být například vzdělání, finance, psychologické aspekty, různé handikepy, politické důvody - cenzura, sociálně-demografické.

Digitální demence – zhoršení mozkové výkonnosti a poruchy paměti v důsledku nadužívání digitálních technologií.

Dezinformace – lživá, upravená, klamavá informace, která má za cíl ovlivnit názor jedince i společnosti, a dále s ním manipulovat.

Trestněprávní postih dezinformaceCentrum proti terorismu a hybridním hrozbám shrnulo možný postih takto:

trestněprávní postih dezinformace

Hoax – poplašná řetězová zpráva, rozesílaná většinou hromadně. Většinou varuje před vymyšleným virem nebo jiným nebezpečím.

Plagiátorství – vydávání cizího textu (i jen části) za svůj. Za plagiátorství se považuje také neúmyslně špatná či chybějící citace. Souvisí s autorským právem i studijními řády škol.


  • Prevence

Pět klíčových otázek – jak odhalit dezinformace? Materiál projektu Jeden svět na školách (Člověk v tísni) vám s tím pomůže, www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/5-klicovych-otazek-metodicka-koncepce

5 otázek














Informační hygiena – viz sekce Informační gramotnosti

Celoživotní vzdělávání – viz sekce Informační gramotnosti

Právo být zapomenut (rozšíření práva na výmaz) –  jedná se o provedení přiměřených kroků, včetně technických opatření, k vymazání veškerých odkazů na osobní údaje žadatele a jejich kopie. Viz zákon Obecné nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR).

Kritické myšleníúzce souvisí s informační gramotností. Je to komlexní proces, který zahrnuje uvědomění si vlastního postoje k problematice. Dalším krokem je hledání argumentů, pokud možno nestranného posouzení, rozpoznání ovlivňovacích technik a vyvození závěru. Jak mohou být naše názory ovlivněny? Materiál projektu Kritické myšlení (www.krimys.cz/kriticke-mysleni) poukáže na možné kognitivní zkreslení.

krimys.cz

















Odhalování plagiátů (i preventivně) – online nástroj Odevzdej.cz: www.odevzdej.cz



Další zajímavá témata naleznete v sekci o informační gramotnosti.

Na začátek stránky

Vložila: E. Tesařová, březen 2018; aktualizace M. Plisková, srpen 2019
Zdroje: www.mvcr.cz, www.gdpr.cz, www.jsns.cz

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
30
31
1
2
3
4
5
 
 
 
 
 
 
 
6
7
8
9
10
11
12
 
 
 
 
 
 
 
13
14
15
16
17
18
19
 
 
 
 
 
 
 
20
21
22
23
24
25
26
 
 
 
 
 
 
 
27
28
29
30
31
1
2