Jeden den (One Day) – Láska jednou ročně (recenze)

Emma (Hathaway) a Dexter (Strurgess) se poprvé setkali patnáctého července roku 1988, po oslavě zdárného ukončení studia na vysoké škole. Původní, alkoholem posilněný záměr dostat toho druhého do postele se tak úplně nevydařil a z obou se stali dobří, nebo spíše nejlepší přátelé. Ať už se jejich kariéra ubírá jakýmkoliv směrem, zůstávají spolu nadále v kontaktu a jednou za čas podniknou něco společně. Snímek pak sleduje jejich osudy právě v den seznámení a na krátkém úseku ukazuje, jak se za ten rok život obou protagonistů změnil a jakou další cestou se bude jejich vzájemný vztah ubírat.

Na základě stejnojmenného úspěšného románu snímek natočila dánská režisérka Lone Scherfig, českým divákům mimo jiné známá díky zdařilému filmu Škola života. Pokud někdo očekává, že paní režisérka tentokrát zvolila jiný styl, pak samozřejmě... nemá pravdu. Oba filmy jsou vyprávěny podobným způsobem a citlivě dokáží v divákovi vyvolat široké spektrum emocí.

Způsobem vyprávění, kdy divák dostává celý rok lidského života na malé ploše jednoho dne (většinou spíš odpoledne nebo večera), má jednu velkou výhodu. Složení filmu z drobných epizod má veskrze kladný význam na urychlení děje a nějakých dvacet let, v jejichž průběhu sledujeme ústřední dvojici, uteče neskutečně rychle. Samotné epizody pak slouží jako rámec pro celkový děj, který je bohužel od jisté chvíle docela dobře předvídatelný.

Jelikož jde o klasický příběh „ze života," nepočítejte s žádnými velkými zvraty, k nimž by mohlo v průběhu dojít. Oba protagonisté mají svou kariéru, která sice má stoupavou či klesající tendenci, ale prakticky neustále dokážete předpovídat, čeho budete dalšího patnáctého července svědky. Profesní vzestupy a pády jsou pozvolné, stejně tak utváření a proměny osobního vtahu hlavních hrdinů. Vcelku zřetelně se tak dá odvodit, kdy si konečně najdou cestu k vlastnímu štěstí, které vlastně mohli mít od samotného začátku.

Základním stavebním kamenem všech filmů s romantickými prvky je dobrý výběr ústřední dvojice. U Jednoho dne  měl někdo hodně šťastnou ruku, mezi oběma hlavními představiteli panuje na plátně výborná chemie a jejich vztah působí přirozeně jak v kamarádské, tak v milostné rovině. Z vedlejších postav pak stojí za zmínku neúspěšný komik Ian (Spall), u něhož procházel můj názor od nenávisti přes trpkou lítost až po určité sympatie, či Dexterova matka v podání oblíbené Patrcie Clarkson.

Až sem by se mohlo zdát, že Jeden den představuje dobře natočenou a obsazenou romantickou komedii. Skutečnost však vypadá malinko jinak. Najde se tu sice celá řada vtipných situací a dobrých hlášek, především díky pohotové a ironické Emmy, nicméně celkové vyznění není čistokrevně pozitivní. Emma i Dexter si prožijí spoustu starostí běžného života, a ačkoliv jsem se při sledování zasmál dost, neměl jsem po odchodu z kina tak úžasně dobrou náladu jako po již zmíněné Škole života. Oproti předchozímu filmu paní Scherfig je tenhle zkrátka místy minimálně o stupeň smutnější a melancholičtější. Čímž ovšem nechci říct, že by to snímku jakkoliv škodilo.

Co mu ale rozhodně neprospělo, je závěrečná zhruba čtvrthodina. Do té doby děj plyne chronologicky, poté se však najednou vrátí prakticky na začátek. Důvod? Divák si patrně musí za každou cenu vychutnat ještě pár dojemných, v kontrastu s tím, co viděl před chvíli, však vyloženě klišovitých scén. Celý film by se bez toho obešel, není tu žádná skutečně důležitá událost. Všechny scény se mohly umístit přímo do děje a osobně nechápu, proč se nacházejí zrovna na konci a ne na začátku, kam by časově patřily.

Navzdory tomuto scénáristickému zaváhání představuje Jeden den zdařilou, dobře natočenou podívanou, jejíž zhlédnutí lze rozhodně doporučit. Lone Scherfig jednoznačně potvrzuje, že své profesi rozumí a rozhodně patří k těm režisérům, jejichž tvorbu se vyplatí, pokud tedy máte v oblibě realistické životní příběhy, sledovat i v budoucnu.

Hodnoceni: 70%

Režie: Lone Scherfig
Hraji: Anne Hathaway, Jim Sturgess, Patricia Clarkson, Romola Garai, Jodie Whittaker, Jamie Sives, Ken Stott, Rafe Spall, Matthew Beard, Guy C.A., Georgia King, Tom Mison