Malé změny v jídelníčku mohou mít velký vliv na zdraví i váhu

 Méně je někdy více. To platí i v jídle. Radikální dietové programy totiž většinou problémy s nadváhou nevyřeší. Proto je dobré při regulaci hmotnosti dělat i drobné změny, které však mají na zdraví i váhu větší vliv než radikální diety.

Týmy výzkumníků na univerzitách v Oxfordu a Liverpoolu porovnávaly stravovací návyky a úmrtí na srdeční choroby u jedinců ve věku 25 až 84 let. Srdeční choroby patří mezi největší zabijáky v Británii a 270 000 lidí ročně postihne srdeční záchvat. Často je na vině právě obezita.

Řada lidí chce se svou nadváhou něco dělat, a proto mnohdy drží dlouhodobé či drastické diety. Razantní řešení pomocí složité diety ale nemusí být podle odborníků to nejlepší řešení.

Například snížení obsahu soli v jídle o jeden gram, větší přísun ovoce či menší konzumace nasycených tuků mohou mít větší vliv na snížení hladiny cholesterolu či krevního tlaku než například Atkinsova dieta, která má čtyři 'fáze' a je založena pouze na jídle bohatém na proteiny.

Bez soli to nejde, nadbytek ale velmi škodí

Je známo, že nadbytek soli zvyšuje krevní tlak, nasycené kyseliny a takzvané těžké tuky, které se vyskytují například v koláčích, sušenkách i hotových jídlech, poškozují krevní cévy, čímž se rapidně zvyšuje riziko vzniku krevní sraženiny, která může být příčinou srdečního záchvatu či mrtvice.

Průměrná denní výše příjmu nasycených tuků je 30 g pro muže a 20 g pro ženy, u žen je to nad 5 g.

Zprávu vědci prezentovali na výroční konferenci American Heart Association v San Francisku, uvedl server Daily Mail.

 

Více informací a zdroj naleznete zde

Pro NICM zpracovala Natalie Jogheeová, DiS.

Poslední aktualizace: Tereza Komůrková, březen 2014

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
25
26
27
28
29
30
1
 
 
 
 
 
 
 
2
3
4
5
6
7
8
 
 
 
 
 
 
 
9
10
11
12
13
14
15
 
 
 
 
 
 
 
16
17
18
19
20
21
22
 
 
 
 
 
 
 
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
 
 
 
30
31
1
2
3
4
5