O digitální gramotnosti

V dnešní době je většina zpracovávaných informací a potřebných nástrojů dostupných on-line, je tak nezbytné ovládat také informační a komunikační technologie. Z toho plyne potřeba digitální gramotnosti. Digitální gramotnost se částečně překrývá s (některé zdroje uvádí, že je součástí) informační gramotností.

 

Digitální gramotnost navzájem propojuje následující oblasti:

  • Informace: schopnost identifikovat, lokalizovat, vyhledávat, ukládat, organizovat a analyzovat digitální informace, posoudit jejich význam a účel.
  • Komunikace a spolupráce: schopnost komunikovat v digitálním prostředí, sdílet zdroje prostřednictvím online nástrojů, spojovat a spolupracovat prostřednictvím digitálních nástrojů, reagovat a podílet se na komunitách a sítích, mezikulturní povědomí.
  • Tvorba obsahu: schopnost vytvářet a upravovat nový obsah (od zpracování textu po videa a obrázky), integrovat a přepracovávat stávající znalosti a obsah, vytvářet tvůrčí obsah, mediální výstupy a programovat, konzultovat a aplikovat právo na duševní vlastnictví.
  • Bezpečnost: schopnost chránit osobnost a data, dále schopnost ochrany digitální identity, bezpečnostní opatření, bezpečné a udržitelné využívání.
  • Řešení problémů: schopnost identifikovat digitální potřeby a zdroje, přijímat informovaná rozhodnutí o většině vhodných digitálních nástrojích vzhledem k účelu nebo potřebě, řešit koncepční problémy pomocí digitálních prostředků, kreativně využívat technologie, řešit technické problémy, obnovovat způsobilost vlastní i ostatních.

 

Zdroje:

Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020

Metodika pro hodnocení IG, Česká školní inspekce

IVIG / standard

DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens

 

 

Zdroje: výše uvedené
Vložila: E. Tesařová, březen 2018

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
26
27
28
29
30
31
1
 
 
 
 
 
 
 
2
3
4
5
6
7
8
 
 
 
 
 
 
 
9
10
11
12
13
14
15
 
 
 
 
 
 
 
16
17
18
19
20
21
22
 
 
 
 
 
 
 
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
 
 
 
30
1
2
3
4
5
6