Tři mušketýři (The Three Musketeers) – Resident mušketýr – recenze

Podobně, jako se Guy Ritchie rozhodl pojmout svého Sherlocka Holmese o něco moderněji a akčněji, se k další literární klasice postavil i těžký béčkař Paul W.S. Anderson. Je až s podivem, že se celkem úspěšně dokázal držet knižní předlohy Alexandra Dumase, přestože v jeho osobitém podání vypadají Tři mušketýři spíš jako Resident Evil ze sedmnáctého století. Akorát s hrozbou války mezi Anglií a Francií místo viru, s vojskem prohnaného kardinála místo zombies a s nezničitelnou špionkou-bojovnicí v podání Milly Jovovich navrch.

Zápletka je stejně naivní jako její hlavní hrdina. Namyšlený a drzý mladík D'Artagnan odjíždí do Paříže, aby se stal po vzoru otce mušketýrem. Během příjezdu stihne urazit, koho potká, a to čirou náhodou zrovna tři další mušketýry a pravou ruku intrikánského kardinála Richelieua, hraběte Rocheforta. S mušketýry se přes počáteční šarvátky spřátelí, když společně pobijí Rochefortovo vojsko. Tím si ale také znepřátelí Richelieua, který by se rád chopil vládnutí namísto neschopného a nedospělého krále Ludvíka XIII. Vymyslí proto plán, jak poštvat Francii proti Anglii, představované vévodou Buckinghamem. Své místo v něm hrají králova žárlivost, šperky jeho manželky, královny Anny, zfalšované milostné dopisy mezi ní a anglickým vévodou a špinavá práce zákeřné donašečky Milady de Winter... Podobný popis byste našli i v obsahu Dumasovy knihy, to ale ještě nevíte, že Anderson svoji verzi vylepšil o řadu třeskutých akčních scén, o efektní fetišistické zpomalovačky, plamenomety a bitevní vzducholodě.

V podstatě u každé takové zpomalovačky si vzpomenete na sérii Resident Evil, Andersonova režie i stylizace kamery tomu přesně odpovídají. Několik nápadů zde dokonce použil znovu. Příkladem budiž úvodní scéna, kdy se Milady (Mille Jovovich to v dobovém kostýmku sekne stejně jako v latexovém korzetu) prodírá mezi střelami a nášlapnými pastmi nastraženými v úzké chodbičce ve stylu Indiana Jonese. Nebo když se musí kvůli krádeži náhrdelníku proplést mezi ostrými lanky nataženými do podoby laserové sítě. Prakticky všechny akční scény jsou sice silně na efekt, ale také jsou okoukané a ohrané. To se týká i nepříliš originálních šermířských soubojů, které jsou naštěstí natočeny velmi přehledně (střih je skvělý), i když by mohly být celkově tvrdší a drsnější. Takhle se jedná o podívanou přístupnou pro všechny věkové kategorie.

Hlavní role připadla mladému Loganu Lermanovi (Percy Jackson ze stejnojmenného filmu). Hlavně ze začátku je příšerně nesympatický a protivný a posléze se k němu přidá i rozmazlený francouzský král. Takhle zženštilého bezpáteřního nekňubu jsem neviděl už hodně dlouho. Zbrklý D'Artagnan se oproti němu alespoň trochu srovná, jak jinak než kvůli přízni dvorní krásky. („Jsi vždycky tak domýšlivý?" „Jenom v úterý nebo v přítomnosti překrásné dámy." „Chceš tím říct, že jsem překrásná?" „Spíš že je úterý.") To ovšem neznamená, že by výběr hlavního hrdiny nebyl nástřelem do prázdna. Zbytek hereckého ansáblu obsazují jména typu Ray Stevenson nebo Orlando Bloom, všichni zúčastnění ale odehrávají průměrný a ničím nezajímavý standard. Zklamáním je i nevyužitý a nedostatečně charismatický Christoph Waltz, jehož kardinál Richelieu je jako záporák málo výrazný. Milla hraje svůdnou mrchu, což jí samozřejmě perfektně sedne.

Snímek selhává v nedotaženosti jak po stránce dějové, tak po stránce humoru. Nejapné pokusy o vtip málokdy vyjdou a komické postavičky (např. poskok Planchet) jsou tím pádem zbytečné. Závěru chybí gradace a vyvrcholení, pokud nepočítáte krátký vzdušný souboj. Zlo zůstane nepotrestáno, což by nevadilo, kdyby nebyl těžkopádný konec spíchnutý na koleni. Soundtrack je okopírovaný od zmíněného Sherlocka Holmese. Design vzducholodí zas z Hvězdného prachu. Spousta scén nedává smysl a obávané logické a historické nesrovnalosti by se daly přehazovat vidlemi. To budiž jakžtakž odpuštěno vzhledem k tomu, že se jedná o pouhý popcornový blockbuster, u kterého na počátku vypnete mozkovnu a logikou se nezabýváte. V němž forma vizuálu zvítězila nad obsahem. Pokud ale nehledáte nic než slušnou zábavu u divácky nenáročného filmu, na který se navíc moc dobře kouká, jsou Tři mušketýři správnou volbou. Jo, a 3D je opět zbytečné.

Hodnoceni: 65%

Režie: Paul W.S. Anderson
Hraji: Logan Lerman, Ray Stevenson, Matthew MacFadyen, Luke Evans, Mads Mikkelsen, Christoph Waltz, Milla Jovovich, Gabriella Wilde, Orlando Bloom, Juno Temple, James Corden, Til Schweiger, Paul Haslinger, Carsten Norgaard
USA / Německo / Francie / Velká Británie, 2011, 110 min

Další aktuální filmové recenze ZDE!

Zdroj: Fanmovie.cz